Το σχολείο μας μαζί με άλλα σχολεία των Κυκλάδων είχε την ευκαιρία να συμμετάσχει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Στα ίχνη της γραφής”. Πρόκειται για μία εκπαιδευτική δραστηριότητα μέσω της οποίας οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας της ελληνικής γραφής και γλώσσας. Στα πλαίσια της συμμετοχής μας παραλάβαμε στο σχολείο μια Μουσειοσκευή (μικρή κινητή εκπαιδευτική έκθεση) που περιείχε αντίγραφα αντικειμένων, εποπτικό υλικό, αναλώσιμα και μη υλικά για τη διεξαγωγή βιωματικών εργαστηρίων, καθώς και οδηγίες για την αξιοποίησή της συνοδευόμενη με προτάσεις για επιπλέον δραστηριότητες.

 

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν μαθητές από τις Α’ & Γ΄ τάξεις του σχολείου μας και πήραν μέρος σε δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν είτε στα πλαίσια της καθημερινής διδακτικής πράξης είτε κατά τη διάρκεια της ευέλικτης ζώνης.

Α΄ Τάξη

img1_35

Με τους μαθητές της Α΄τάξης θεωρήσαμε σωστό να περιορίσουμε τις πληροφορίες και να δουλέψουμε κυρίως βιωματικά αξιοποιώντας το πλούσιο υλικό που περιλαμβάνει η Μουσειοσκευή. Παίρνοντας αφορμή από την παραπάνω φωτογραφία που συναντήσαμε στο βιβλίο της Μελέτης Περιβάλλοντος , μιλήσαμε για τα σχολεία του παρελθόντος, τις τάξεις, τα θρανία, τα μολύβια τα τετράδια και τα βιβλία. Χρησιμοποιώντας την κατάλληλη ορολογία για τα όργανα γραφής παροτρύναμε τους μαθητές να γράψουν το καινούριο γράμμα που έμαθαν-σημ. το Κ,κ- αρχικά με τα σύγχρονα μέσα γραφής και κατόπιν σε πλάκα με κοντύλι.

1446448797699 []                                        CAM00022 [] CAM00023 []                                 CAM00026 []

Μιας και οι μαθητές κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο ελληνικό αλφάβητο εκμεταλλευτήκαμε την ευκαιρία και δουλέψαμε τη δραστηριότητα της Μουσειοσκευής που αφορούσε τη Γραμμική Β΄.  Αφού παρουσιάσαμε τα συλλαβογράμματα και τα ιδεογράμματα της Γραμμικής Β΄, συζητήσαμε γι’ αυτά και τα συγκρίναμε με τα σύμβολα/γράμματα που χρησιμοποιούμε σήμερα.

CAM00035 []

Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας ψυχρό πηλό και χαρακτικά ξυλάκια από τα αναλώσιμα υλικά της Μουσειοσκευής δοκιμάσαμε να φτιάξουμε τις δικές μας πινακίδες με ιδεογράμματα της Γραμμικής Β΄.

CAM00042 [] CAM00044 [] CAM00045 [] CAM00046 [] CAM00047 [] CAM00048 []

Τέλος στο μάθημα των εικαστικών χρησιμοποιώντας τέμπερες και πινέλα από τα αναλώσιμα της Μουσειοσκευής χρωματίσαμε τις επιγραφές μας στο εργαστήρι του σχολείου.IMG_20151106_121433 [] IMG_20151106_121442 [] IMG_20151106_121510 [] IMG_20151106_121529 []

Ακολούθησαν τα ίχνη της γραφής και οι μαθητές του Γ?1 τμήματος, που με τη σειρά τους μελέτησαν προσεχτικά τα εκθέματα της βαλίτσας, άκουσαν σημαντικές πληροφορίες για το καθένα, τα περιεργάστηκαν και διατύπωσαν τις απορίες τους. Μεγαλύτερη εντύπωση έκαναν η πινακίδα γραμμικής Β?, το ορφικό έλασμα σε σχήμα φύλλου και το σφραγιστικό δαχτυλίδι αξιωματούχου. Τέλος δοκίμασαν να γράψουν με το κοντύλι και να σβήσουν με το σπόγγο στην πλάκα γραφής μαθητή από την πιο πρόσφατη ιστορία.

2. γραφη αρχαια 3. γραφη μεσαιωνας 4. πλακα γραφης μαθητη 1. βαλιτσα εκθεματων

Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν πλαστελίνες από τα αναλώσιμα υλικά της βαλίτσας, για να φτιάξουν τους δικούς τους δίσκους της Φαιστού χαράζοντας σύμβολα με ξυλάκια για σουβλάκια.

  5. δισκοι1 Γ1 6. δισκοι2 Γ1

Μια άλλη δραστηριότητα που ενθουσίασε τους μαθητές ήταν η ζωγραφική με στικάκια κάρβουνου και η γραφή με φτερό και μελάνι.

8. ζωγραφικη καρβουνο α1 Γ1 9. ζωγραφικη καρβουνο α2 Γ1 10. ζωγραφικη καρβουνο1 Γ1 11 ζωγραφικη καρβουνο6 Γ1 12. ζωγραφικη καρβουνο5 Γ1 13. ζωγραφικη καρβουνο3 Γ1 14. ζωγραφικη καρβουνο2 Γ1 15. ζωγραφικη καρβουνο4 Γ1 16. ζωγραφικη καρβουνο7 Γ1 17. ζωγραφικη μελανι α2 Γ1 18. ζωγραφικη μελανι α1 Γ1 19. ζωγραφικη μελανι α3 Γ1 20. ζωγραφικη μελανι α4 Γ1 21. ζωγραφικη μελανι1 Γ1 22. ζωγραφικη μελανι2 Γ1 23. ζωγραφικη μελανι3 Γ1 24. ζωγραφικη μελανι4 Γ1 25. ζωγραφικη μελανι5 Γ1

Τέλος, κάθε ομάδα κατασκεύασε με χαρτί και χαρτόνι το δικό της θυρεό, ένα διακριτικό σήμα σε σχήμα ασπίδας που τοποθετούνταν πάνω από τη θύρα και αποτελούσε σύμβολο καταγωγής αλλά και πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής δύναμης κατά το μεσαίωνα. Ο κάθε μαθητής φιλοτέχνησε πρώτα το δικό του μικρό θυρεό κι ύστερα τον έκοψε και τον κόλλησε στο μεγάλο θυρεό της ομάδας του.

26. θυρεος1 Γ1 27. θυρεος2 Γ1 28. θυρεος3 Γ1 29. θυρεος4 Γ1 30. θυρεος5 Γ1 31. θυρεοι σε ομαδες Γ'1

Οι εκπαιδευτικοί

Δεσύλλα Κατερίνα, Θοδωρής Ξανθόπουλος, Ελευθερία Ζέλκα & Δήμητρα Χανιώτη

Στα ίχνη της γραφής.